Zelf aan de slag - tips

Op het moment dat jij niet lekker in je vel zit en graag verandering zou willen in hoe jij je voelt. Iets wat op emotioneel, metaal of lichamelijk gebied speelt wat je niet langer wil dat je belemmert of blokkeert. Dan zijn er een aantal dingen die je alvast zelf kunt uitproberen. Wij geven hieronder een aantal tips die gemakkelijk zelf zijn toe te passen. Als je het eenmaal onder de knie hebt zul je er ook nog eens bijzonder veel aan hebben. 
Kijk hieronder welke van de tips jou aanspreekt. Probeer per tip dit eerst minimaal 2 tot 3 weken uit. Je moet je voorstellen dat dit een nieuwe, andere manier van denken of doen is wat je niet gewend bent. Het heeft even tijd nodig voordat het een gewoonte gaat worden. En doe het vooral met je volle overtuiging. :) 

ADEMHALING.
Toepasbaar in heel veel verschillende situaties. Wanneer je bijvoorbeeld een hectische dag hebt, jezelf onrustig voelt, veel piekert voor het slapen gaan, je het gevoel hebt jezelf te verliezen in boosheid of frustraties en noem maar op. Allemaal situaties waarbij de behoefte hebt om even tot rust te komen.
Ademhaling is de sleutel tot rust/ontspanning. Wanneer je een hectische dag hebt, gespannen bent, je veel in je hoofd zit, adem dan bewust. Let even helemaal nergens meer op, alleen maar op je ademhaling. Heel diep in ademen via je neus en diep uitademen via de mond. Eventueel je ogen dicht doen. Deze ademhaling herhaal je minimaal 3 keer.. Deze ademhaling kun je altijd en overal gebruiken.

 

POSITIEVE AFFIRMATIES.
Affirmaties zijn heel simpel toepasbaar. Je kunt ze ‘s morgens bij het opstaan hardop of in gedachten opnoemen. Of de gehele dag door wanneer je er behoefte aan hebt. Bij affirmaties is het wel belangrijk de zin op de juiste manier te formuleren. Veel mensen benoemen bijvoorbeeld; ‘ik wil niet meer onzeker zijn’. Hierdoor focus je dus op wat je niet wil en krijg je eigenlijk alleen maar meer situaties wat jou onzeker kan maken. De juiste manier van affirmaties is te benoemen wat je WEL wilt. Je wilt dus niet meer onzeker zijn, maar je wilt bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen hebben. Dan formuleer je de affirmatie: “Ik héb zelfvertrouwen’ en deze zin benoem je van zo vaak als je hem nodig bent of in een situatie zit wanneer je weer onzeker wordt.

 

De 'VIJF VINGEROEFENING'.
Telkens wanneer je je gespannen voelt, kun je deze oefening doen. Onthoud voordat je de oefening doet de volgende stappen uit je hoofd. 
Je kan alleen je linker hand doen, maar beide handen is ook goed. 

  1. Raak met je duim je wijsvinger aan. Dan denk je terug aan een moment dat je lichaam zich prettig moe voelde, bijvoorbeeld na het sporten of na een fikse wandeling. Neem het gevoel in je op en doe dit ongeveer 1 minuut
  2. Raak met je duim je middelvinger aan. Denk terug aan een tijd dat je liefde voelde. Een warme omhelzing, een bijzonder gesprek, liefde voor je partner, kind  enz. Neem ook dit gevoel helemaal in je op en houd je vingers 
  3. Raak met je duim je ringvinger aan. Denk terug aan een mooi compliment dat je gekregen hebt. Probeer dat nu echt te ontvangen.
  4. Raak met je duim je pink aan. Nu denk je terug aan een prachtige plek waar je ooit bent geweest. Blijf daar een tijdje.

Als je deze oefening hebt gedaan voel je jezelf gelijk rustiger worden, vitaler en meer innerlijke vrede ervaren.

 

GEDACHTES, OORDELEN, VERWACHTINGEN.
90% van onze gedachten gebeurt onbewust. 10% van je gedachten ben je je bewust van. Dat betekend dat als die 10% ook nog eens negatief is, de andere 90% ook mee gaat in het negatieve. En de gedachten gaan heel snel zonder dat je er eigenlijk bij na denkt.
Als je jezelf nu eens gaat trainen in het vervangen van verwachtingen, oordelen of gedachten en deze omdraait naar positieve oordeel loze gedachten, stel je dan eens voor hoe het met die andere 90% gaat.. Juist dan zet je jezelf in een sneltrein op weg naar jezelf, balans, vrede, rust en nog veel meer. Het enige dat je doet is bewust naar je gedachten te kijken. Elke keer wanneer je jezelf ‘betrapt’ op een verwachting, oordeel of negatieve gedachte, zegt je tegen jezelf ‘ik wis deze gedachte en plaats er deze voor terug ( de positieve). Een paar voorbeelden van gedachten; “ik moet zo nog het eten koken, heb ik helemaal geen zin in, moet ik zeker ook nog eerst boodschappen doen en die lange wachtrij, bah wat een ellende. Ooh ik heb mijn make up nog helemaal niet bijgewerkt ik zie er niet uit vandaan. Ik hoop maar dat mijn partner vanavond eens de was doet, anders wordt ik flink boos! “ en zo ratelen je gedachten door . Maar er zitten heel veel verwachtingen, oordelen en negatieve gedachten is. In plaats daarvan zeg je tegen jezelf ik wis deze gedachten, ik ga straks eten koken en de boodschappen doen. Ik zie wel hoe het loopt. Ik wil voordat ik weg ga nog eerst even mijn make up bij werken. Vanavond vraag ik aan mijn partner of hij voor mij de was kan ophangen dan ga ik genieten van mijn rust.” Deze manier van denken geeft jezelf zoveel meer rust. Door verwachtingen weg te laten, kun je ook niet teleurgesteld worden. Door oordelen weg te laten over een ander, oordeel je ook minder over jezelf. Door negatieve gedachten om te zetten naar positief gun jij jezelf het allerbeste. That’s te spirit. 

 

FOCUS JE OP WAT JE WEL WILT.
Alles wat je aandacht geeft groeit. Of dat nu positief is of negatief. Als jij je focust op je werk, mensen of situaties waar je NIET in wilt zitten dan groeit dit alleen maar. Door je focus te verleggen op wat je WEL wilt, zal dit ook groeien. Bedenk bij jezelf waar word ik blij van, wat zou ik graag willen doen wat geeft mij een goed gevoel? Oefen hierin om steeds wanneer je een onprettig gevoel ergens bij hebt, dit om te buigen door je focus te verleggen op wat je wel wil. Waar je wel een goed gevoel bij krijgt. In het begin zal het nog wel regelmatig gebeuren dat je zo weer met je gedachten ergens anders zit. Maar naar mate je deze oefening vaker doet, zal het je steeds beter lukken. 
Je focust je op een gevoel, of situatie waarbij je je prettig voelt. Je sluit eventueel je ogen en je probeert het je werkelijk voor te stellen. 
Als ik nu tegen je zeg; denk NIET aan een olifant.. waar denk je dan aan.. Juist een olifant.. 
Als je bijvoorbeeld geen zin hebt in dat verjaardagsfeestje je bent moe en je wil eigenlijk gewoon niks doen... Dan ligt jou focus dus daar en groeit het!
Je voelt ook daadwerkelijk steeds meer vermoeidheid en ziet er meer tegenop om er heen te gaan. 
Je kunt dan even een rustig plekje op zoeken, je ogen sluiten en je voor te stellen hoe fit, energiek je je voelt en hoe gezellig je het hebt wanneer je op het verjaardagsfeest bent. Probeer het dan ook echt je voor te stellen alsof het daadwerkelijk al zo is. Stel je helemaal voor hoe energiek je je opeens voelt en zie jezelf al zitten op het verjaardagsfeest waarbij je het gezellig hebt. Door je hierop te focussen, groeit ook dit gevoel. Hou dit gevoel een aantal minuten vast. Wanneer je merkt dat je daarna toch weer even terug valt op een gedachte; "ooh maar ik ben toch echt moe.. " herhaal je de oefening gewoon weer opnieuw. Just Feel Good