4. Sporten/bewegen

Sporten…. de een is er dol op en de ander niet. Nu is het voor iedereen belangrijk om te bewegen. Dit om je lichaam in een gezonde staat te houden en te zorgen dat de energie goed kan doorstromen en de stress beter kan wegvloeien. Als je niet sport merk je dat je stijf wordt en het allemaal niet meer zo soepel gaat. Hoe langer je niets doet, hoe stijver je wordt en dus ook meer ophoopt aan stress en andere spanningen. 

Sporten hoeft niet te betekenen dat je iedere dag een uur in de sportschool moet staan. Maar wel is het belangrijk dat je af en toe beweegt. Kies vooral een sport die bij je past en forceer niet.

Er zijn zoveel verschillende soorten : sportschool, dansen, groepssporten zoals volleybal, handbal, voetbal. 

Sporten in de buitenlucht kan ook heel fijn zijn ; wandelen, hardlopen, fietsen, wielrennen of samen met een groep bootcampen. 

Er bestaan ook sporten met meer diepgang zoals yoga, tai chi, en Qigong, die erg interessant kunnen zijn.

 

Sport School: 

De meeste sportscholen hebben verschillende apparaten om op te trainen. Ook kun je kiezen voor sporten met of zonder begeleiding. Kijk hierbij vooral wat je doel is en wat jij het prettigste zou vinden. 
Ook bieden veel sportscholen aparte cursussen aan, vaak kun je 1 avond mee kijken om te zien of dit ook wat voor jou is. Probeer het gewoon uit!

 

Tai Chi

Tai Chi Chuan is een Chinese bewegingsleer waarbij je door ronde, vloeiende en harmonieuze bewegingen je lichaam ontwikkelt naar een hoger niveau van gezondheid. Een soort vechtkunst in slowmotion. 

Door intensief en nauwkeurig de bewegingen te volgen, leer je bewust omgaan met je lichaam en geest. Je bouwt je lichaam op naar een staat van innerlijke gezondheid en vele ziekteverschijnselen zullen verdwijnen. Je zult bijvoorbeeld minder last hebben van hoofdpijn, maagpijn en stress. Oude meesters noemden Tai Chi Chuan ook wel de methode voor een gezond, lang en gelukkig leven. De belangrijkste doelen van deze sport zijn : ontspanning, gezondheid en balans.

 

 

Qigong: 

Qigong oefeningen zijn meestal op zichzelf staande oefeningen waarbij je de lichaamsdelen volgens een voorgeschreven patroon beweegt. Deze bewegingen worden enige malen herhaalt, voordat je naar een volgende beweging overstapt. Een Qigong oefening kan ook statisch zijn waarbij een staande of zittende houding langere tijd wordt aangehouden. Verder wordt de nadruk gelegd op ademhalingsoefeningen.

Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen dient ter bevordering van de stroming van Qi (levensenergie) in het lichaam. Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van Qi te hebben. De Qi in alle lichaamsdelen is, als deze gezond zijn, in balans. Door uitvoeren van Qigong-oefeningen werkt men om de balans te onderhouden of te herstellen.