1. Ontspanning

Een van de belangrijkste dingen om tot verandering te komen is om tijd, rust en ontspanning in je leven aan te brengen. 

Hier onder leggen we een aantal behandelingen uit wat zij doen voor jou in de ondersteuning tot ontspanning. 

 

 

1. Massages 

Massage heeft op elk mens een heilzaam effect. (Hoog) gevoelige mensen kunnen snel overprikkeld en oververmoeid raken. Vaak zijn ze slechter gegrond omdat hun aandacht snel bij een ander is. Ze verliezen daardoor makkelijker het contact met hun eigen lichaam. Een massage is afgestemd op de hogere prikkelgevoeligheid en brengt je meer in contact met jouw lichaam. Er wordt gebruik gemaakt van een vriendelijke ruikende biologische massageolie. De massagegrepen zijn zeer rustig, aandachtig en langzaam.
Massagetherapie heeft een gunstige werking op:

  • de algehele ontspanning
  • de afvoer van afvalstoffen
  • de bloedcirculatie
  • het zenuwstelsel
  • het lymfestelsel
  • de energiestroom
  • de soepelheid van de spieren
  • de soepelheid van de rug en de gewrichten
  • aanmaak van ontspanningshormonen
  • de werkhouding

Hierdoor kan massagetherapie ingezet worden bij diverse lichamelijke, mentale, emotionele of energetische klachten, of als ondersteuning naast reguliere behandelingen (fysio, cesar, psychotherapie, mensendieck). Ook bij kinderen kan het heilzaam werken. Vooral als er spanningen/stress zijn, zoals bijv. moeilijke thuissituatie, scheiding van ouders, ziekte in het gezin, problemen op school, examenvrees, faalangst, gevoeligheid of hyperactiviteit.

 

2. Mediteren/ Mindfulness 

Mindfulness en meditatie zijn twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Ze lijken veel op elkaar, maar er is wel degelijk een verschil.

Meditatie is het bewust inplannen van tijd om iets goeds voor jezelf te doen. Het doel van meditatie is om afstand te nemen van je geest en je gedachten te laten voor wat ze zijn. Het gaat er echt om dat je tijd neemt om te ontdekken wat er werkelijk in je omgaat. Voorbeelden hiervan zijn: sportmeditatie, gebedsmeditatie of muziekmeditatie. Bij sportmeditatie ga je bewust sporten om je hoofd leeg te maken en met muziekmeditatie zet je een playlist op om te ontspannen. 

Mindfulness  is jezelf bewust zijn van de wereld om je heen. Met mindfulness richt je je aandacht op het heden en schakel je gedachten over later uit. De focus ligt op wat je op dat moment aan het doen bent en op het genieten van het moment. Mindfulness betekent dat je je meer bewust bent van alles. Dat klinkt heel algemeen, maar loop je na een lange, hectische werkdag naar huis? Gebruik dat moment dan om je te bedenken wat je die dag eigenlijk allemaal hebt meegemaakt. Neem de hele dag door. Wees je bewust van alles wat je doet op een dag. 

 

 

3. Kinderyoga voor (hoog-)gevoelige kinderen

Gevoelige en hooggevoelige kinderen hebben baat bij extra ondersteuning en begeleiding. Dit geeft ze erkenning, het gevoel dat ze er mogen zijn met hun extra voelsprietjes. Maar de wereld om ze heen is ook een extra grote uitdaging. Met zoveel prikkels weet je soms niet meer wat van jou is en wat van de ander. Je zit soms zo vol met energie, indrukken en gevoelens, dat je niet meer weet waar je het allemaal moet laten.

 
Yoga kan kinderen heel goed helpen om met deze gevoeligheid om te gaan. Kinderen le-ren hoe ze meer balans kunnen vinden in activiteit en rust. Hierdoor leren ze de signalen van hun lichaam aan te voelen en voor zichzelf te zorgen. De diverse houdingen kunnen helpen in het afvoeren van prikkels en energie, helpen weer contact te maken met zichzelf en herstellen de balans.

 

Kinderyoga wordt heel speels aangeboden. Het bestaat uit een afwisseling van ademspel-letjes, massage-oefeningen, yogahoudingen, visualisatie, mindfulness en creativiteit. De belevingswereld van de kinderen is de rode draad waarin deze activiteiten plaatsvinden.

 

Bij kinderyoga worden kinderen gestimuleerd te luisteren naar hun innerlijke stem, ze leren hun grenzen aan te voelen en aan te geven aan de buitenwereld, zodat ze krachtig en in balans kunnen blijven.